ZAPRASZAMY DO DWÓCH LOKALIZACJI!
Przedszkole Montessori Mądre Główki
Żłobek Montessori Mądre Główki
zlobek@madreglowki.pl
ul. Jutrzenki 146
02-230 Warszawa
**********************
Przedszkole Terapeutyczne
Mądre Główki
ul. Naukowa 35a
01-463 Warszawa
przedszkoleterapeutyczne@madreglowki.pl
TERAPIA BEHAWIORALNA - KOMPENDIUM
Terapia behawioralna (ang. Applied Behavior Analysis) oparta jest na teorii uczenia się. Jak pokazują badania, wcześnie podjęta, prowadzona intensywnie i regularnie przynosi najlepsze rezultaty. Terapia behawioralna ma na celu zwiększenie zachowań akceptowanych społecznie, adaptacyjnych, które pozwolą na jak najbardziej niezależne, samodzielne funkcjonowanie.
W pracy tą metodą istotne jest, aby wszystkie osoby pracujące z dzieckiem postępowały w taki sam sposób, inaczej praca staje się mozolna i trudno o uzyskanie efektów.
WZMACNIANIE, wzmacnianie i jeszcze raz wzmacnianie J
Prowadzi do tego, że zachowanie, na którym nam zależy, staje się częstsze. Wzmocnieniem dla dziecka może być np. przedmiot, uwaga osoby dorosłej, przerwa, pochwała słowna.
Wzmacnia się :
- zachowania, których dziecko jednocześnie nie jest w stanie wykonywać podczas angażowania się w zachowanie trudne, nieakceptowane;
- zachowania alternatywne;
- powstrzymywanie się od zachowań trudnych przez jakiś czas.
Wzmocnienia dzielą się na:
- rzeczowe(zabawki)
- społeczne(słowa pochwały, przytulenie przez rodzica)
- biologiczne(jedzenie, picie)
- sensoryczne( świecące, kręcące się przedmioty)
- aktywność( bieganie, skakanie, oglądanie).
Wzmocnienia dzieli się na: pozytywne( ktoś coś daje) i negatywne (ktoś coś odbiera).
Praca nad zachowaniami trudnymi - warto wiedzieć, że zachowania trudne są zachowaniami sprawczymi, czyli takimi, które zawsze mają swoją funkcję, mają na celu osiągnięcie czegoś: zdobycie uwagi, ucieczkę od wykonania zadania, odroczenie wykonania zadania, dostarczanie doznań sensorycznych, nuda itd. Zachowanie takie może mieć też dwie funkcje jednocześnie. Zachowania trudne (inaczej zakłócające) mogą pojawiać się w domu, w grupie rówieśniczej, w miejscach użyteczności publicznej. Trzeba pamiętać, że to co jest zachowaniem trudnym np. w szkole, nie musi mieć miejsca w domu i odwrotnie. Zachowania niepożądane bywają zgeneralizowane na miejsca, czy osoby.
Do zachowań trudnych należą: agresja, autoagresja, destrukcja, ucieczki, krzyk, płacz, pisk, wokalizacje, dziwne zachowania w miejscach publicznych (np. mówienie do siebie, wydawanie dziwnych dźwięków, odgłosów, odmowa współpracy, niewłaściwe zachowania seksualne). U osób ze spektrum autyzmu zachowania trudne nasilają się w okresie dojrzewania, najlepiej więc interweniować możliwie najwcześniej (2- 3 r.ż.). Jeżeli się tego nie zrobi, z wiekiem zachowania się nasilają. Na zachowanie trudne lepiej reagować tuż po tym kiedy wystąpi, niż kiedy trwa dłużej. Jeżeli z różnych powodów (np. czas) wiemy, że nie doprowadzimy interwencji nad zachowaniem trudnym do końca, lepiej się za nie zabierać.
Co robić, gdy wystąpi zachowanie trudne?
Najważniejszym czynnikiem warunkującym powodzenie w pracy nad zachowaniem trudnym jest odkrycie jego funkcji, czyli korzyści płynącej z zaangażowania się w to zachowanie.
I. Dobrym sposobem jest stosowanie tzw. procedur proaktywnych – są to działania obecne przed wystąpieniem zachowania trudnego. Trzeba tak zaangażować środowisko i sytuacje żeby wystąpiło jak najmniej zachowań trudnych a więcej poprawnych. Do działań proaktywnych zaliczamy: dawanie wyboru, dopasowanie wymagań do dziecka, dawanie przerw, wzmacnianie, plany aktywności.
PRZYKŁADOWE SPOSOBY DZIAŁAŃ W SYTUACJACH WYSTĄPIENIA ZACHOWANIA TRUDNEGO
· Zachowania uwagowe -
· Zachowania „ucieczkowe” (próba uniknięcia danej aktywności)
· Chęć pozyskania przedmiotu
· Zachowania stymulacyjne
· Trudności z jedzeniem
o Zanim zacznie się trening jedzenia powinna nastąpić ocena trudności, która powinna zawierać ocenę w zakresie: konsultacji medycznej, alergolog, niedoborów żywieniowych, trudności mechaniczne. Po tym następuje ocena behawioralna funkcjonalna( obserwacja, wywiad z rodzicami dziecka, dotyczący zachowań dziecka i rodziców w czasie posiłku).
o Metody wzmacniania:
- wzmacnianie braku zachowania niepożądanego na koniec określonego odcinka czasu (np. dziecko przez trzy minuty nie wokalizuje i otrzymuje wzmocnienie)
-wzmocnienie przyznawane po wykonaniu określonego pożądanego zachowania (np. akceptowalna forma prośby).
o Wygaszanie polega na zaprzestaniu wzmacniania zachowania, które do tej pory było wzmacniane. Powinno być stosowane we wszystkich środowiskach, w których przebywa dziecko. Liczba zachowań wygaszanych może wzrosnąć na początku wprowadzania interwencji. Wygaszanie najczęściej stosuje się przy uwagowych funkcjach zachowań.
o Time- out – procedura oparta na konsekwencji negatywnej polegająca na zablokowaniu dostępu do wzmocnień. Time- out może przyjąć dwie formy:
- time- out nie związany z izolacją
- czasowe wykluczenie(musi być ustalony czas wykluczenia)
Kiedy kary, a kiedy nagrody…
Zgodnie z metodą behawioralną, kary nie uczy się poprawnego zachowania! Jedynie uczy się w jakich warunkach pojawia się kara i czego nie należy robić aby jej uniknąć.
Natomiast stosując wzmocnienia uczy się poprawnych, pozytywnych zachowań. W terapii behawioralnej stosuje się kary ale stanowią one część interwencji i nie są jej jedyną składową.
Bibliografia:
2) Notatki własne, szkolenie „Dziecko z zaburzeniami rozwoju w grupie rówieśniczej”- Anna Krauze.
Artykuł przygotowała:
Paulina Ulińska
psycholog